brazilie2012.reismee.nl

Het straatwerk

Jeannette, Dick en Marijke voegen zich om even over achten bij de straat werkers inCasa Betania. We smeren de broodjes, er wordt chocolademelk gemaakt en er staan allerlei tassen met bananen en andere boodschappen. Na het zingen, lezen uit de bijbel en gebed vertrekken we naar de krottenwijken Jacarazinho en Manquinos. Robert rijdt in zijn auto achter de combibus aan. Voordat we naar de Sambaschool gaan, stoppen we in een ander gedeelte van de wijk vlakbij de rijksweg met geluidwal waar we een week geleden overeenreden op weg naar de crackkliniek. Daaronder de rijksweg wonen gezinnen. Een gezin woont er in twee kleine ruimtes met elf mensen. Daar brengen we de boodschappen. Ze zijn er erg dankbaar en blij mee. Dan naar de sambaschool. Na alles te hebben klaargezet vetrekken Nando, Robert en Jeannette. Wij blijven achter en gaan bij de ingang staan zodat de kinderen weten waar ze moeten zijn. Er komenlangzaam wat kinderen aan gelopen. Dan als ik met Alex, de straatwerker, nog steeds op de uitkijk sta en Robert even extra water is gaan halen in Jacarezinho stoppen er plotseling 4 politieauto's voor ons met zwaarbewapende agenten. Zo'n twintig springen er uit en hollen naar de ingang van Jacarazinho. Wij gaan de Sambaruimte binnen waar ook nog kinderen zitten. We horen een knal, schrikken. Gelukkig daar is Robert. Even later weer knallen, het blijkt vuurwerk te zijn van kinderen die voor de drugsbendes op de uitkijk staan. Hopelijk is de politie schappelijkmaar het kan ook zo zijn dat hen dit hun leven kost. Wij pakken snel in en verlaten de ruimte om vervolgens in de combibus te stappen en naarCasa Betania te gaan. Wat een belevenis. En dan te bedenken dat dit de straatwerkers regelmatig overkomt. Diep respect voor het werk dat zij doen!!!

Morgen gaan we dapper weer met de straatwerkers op pad......

Nel van den Born

Wat een akelige ervaring, je schrikt je toch dood. Gelukkig geen slachtoffers alhoewel het niet duidelijk is wat er met de kinderen die het vuurwerk afstaken is gebeurd.
Wat een land, ze waren toch bezig met die z.g. vredespolitie die op een andere manier de rust zouden handhaven?
Het weerhoudt jullie er niet van om morgen weer met de straatwerkers op pad te gaan. Moedig!
Nou was ik in de veronderstelling dat jullie morgen weer terug zouden komen maar waarschijnlijk vergis ik me omdat ik nergens lees dat er al voorbereidingen worden getroffen voor de terugtocht.
Hoe dan ook, kijk goed uit en kom weer heelhuids thuis!
Helemaal mee eens dat de straatwerkers groot respect verdienen door zich niet van de wijs te laten brengen door de zogenaamde ordehandhavers.
Groet van
Nel

ad en joke

Wat een verschrikkelijke verhalen, wij klagen wel eens over het weer hier maar we hebben helemaal geen reden daarvoor als je deze verhalen allemaal leest. Wat goed dat er zoveel vrijwillige mensen zijn die daar deze arme mensen en kindertjes gaan helepen. Petje af voor jullie en na het lezen van deze ellendige situaties hoor je ons voorlopig nergens meer over klagen. Voor jullie allemaal een behouden vlucht terug naar het fijne Nederland.

Ria Tukker

Ja dit is hun manier van aanpak zeer beslist niet leuk,goed dat de straatwerkers zich zo weren, zeer zeker niet fijn voor jullie om dit mee te maken.
Met elkaar zijn deze mensen moedige mensen ,en elk kind wat op een goede plaats terecht komt moet tevreden zijn
Ik wens dat de Brazilaan heel langzaam zijn verantwoording leert nemen
Met het land gaat het goed [economisch] maar mentaal laten ze het af weten .
Gemis aan scholing??
Lakzaam zijn in tijd en aandacht
Pas goed op jezelf en beleef nog mooie momenten met elkaar dit moet de boodschap zijn goede thuiskomst
vrolijke groet Ria